Cauta
Filtreaza rezultate
Articole
Pagini
Firme
Numai rezultate exacte
Cauta in titlu
Cauta in continut
Cauta in comentarii
Cauta in de

10 semne ca în tipografii lidershipul creste

10 semne ca în tipografii lidershipul creste

Lidershipul devine din ce în ce mai interesant pentru tot mai mulți manageri ai companiilor din domeniul poligrafic. Iar pentru ardeleni, devine captivant. Este la modă dezvoltarea personală. Este pe val. Tot mai mulți consideră este necesar să evolueze odată cu ceilalți și cu mersul lumii moderne în afaceri.

Mulți dintre aceștia au văzut la alții sau au experimentat în mod personal beneficiile venite în urma aplicării unor noi principii de conducere și a unei atitudinii total diferite față de ceea ce noi românii am moștenit: Șefia. Banala șefie cu miros de comunist.

În alte domenii, precum IT-ul, nici nu se pune mai problema. Nu mai găsești aproape nicăieri “șefi” care își folosesc funcția și nu abilitățile pentru acțiunile lor. Slavă Domnului că întâlnim, tot mai mult, lideri care au depășit limitarea pe care funcția singură o produce și își duc echipele pe noi trepte ale succesului și împlinirii profesionale.

Nu este vorba de a copia orbește modele de lidership din occident, ci este vorba de a adopta valori aplicabile nouă celor care am fost mereu “șefi” și am schimbat oamenii când ne-au enervat și le-am arătat noi cine e șefu” în firmă.

Probabil că 50% din factorii de conducere din România gândesc încă în acest mod.

În universul industriei poligrafice, în Transilvania în special, situația stă mult mai bine decât înainte de 2010.

Acest lucru mă încântă, deoarece era vizibilă nevoia unei schimbări de mentalitate și o așteptam oarecum cu toții. Da, a fost o surpriză plăcută să văd schimbări în bine, în ciuda unora care încă țin cu dinții de obiceiuri vechi.

Am (re)întânit mulți manageri de tipografii și ateliere de producție publicitară care au dobândit abilități ce îi plasează la un nivel net superior față de anii trecuți. S-au dezvoltat personal, investind și în ei înșiși, nu doar în echipamente și clădiri noi. Alții au făcut loc lângă ei și altora, mult mai capabili decât ei înșiși pe anumite zone de lucru din firmă.

Este foarte probabil că acesta este și unul dintre motivele pentru care aproape toți angajații acestora, pe care îi văzusem în anii trecuți la ei în firmă, sunt și acum tot acolo, iar afacerile le merg chiar bine. Deci, nivelul creșterii companiei este determinat de nivelul creșterii calității conducerii.

John Maxwell autor și expert în lidership, spune că, “Totul se înalță și totul se prăbușește datorită conducerii“.

Între 2007 și 2010, mulți antreprenori am simțit pe pielea proprie forța acestui adevăr, dar cei care au reușit să învețe din eșecuri, sunt din nou pe drumul cel bun. Bravo lor.

“Dacă înveți din înfrângeri, nu poți spune că ai pierdut”. Zig Ziglar

Este evident că provocările anului 2018, nu își găsesc rezolvarea în mentalitatea de conducere a anilor 80 sau 90. Nu poți face aceleași lucruri și să aștepți rezultate diferite. Pe acest subiect legat de vechea mentalitate, am insistat la un curs de lidership și vânzări pe care l-am ținut la o tipografie din Cluj-Napoca. Ulterior am văzut transformări importante. Aceștia au acum relații mai bune în propria companie (de aici pornește totul!) iar comunicarea cu clienții și colaboratorii este mult mai bună decât înainte.

Voi scrie în continuare despre ambele situații întâlnite.

In decursul celor aproape 15 ani de când vizitez tipografiile, am văzut câteva minusuri pe care unii tipografi încă le mențin în firmele lor chiar și acum. 

Acestea sunt:

La capitolul vânzări: Unele tipografii încă așteaptă să fie sunate de clienți noi și se bazează numai pe portofoliul existent sau pe un site neactualizat de 12 ani si care apare in Google la pagina 25. Nu au departament de vânzări, nu au om pe vânzări și nici nu se gândesc să pregătească sau să angajeze cel puțin un agent. Mi-am oferit serviciile de trainer agent de vânzări chiar și gratuit la unele tipografii prietene, în cazul în care se vor decide că trebuie să facă ceva în această privință. 

Management defectuos: Mulți nu au curaj să ia decizii importante dacă “șefu” nu este acolo. Se observă deci lipsa capacității managerilor de a împuternicii pe alții. Am văzut manageri/directori/patroni care nu au curajul să delege sarcini, iar ei să se ocupe de lucruri mai importante în firmă pentru a-și putea dezvolta business-ul. Unii nu sunt interesați să își califice angajații la locul de muncă. Așadar lipsa de comunicare eficienta, transparentă și dezinteresul de a rezolva aceste dezechilibre mențin multe firme sub potențialul lor. Multe au utilaje super moderne, dar elementul uman este încă la un loc inferior.

Atitudine, atmosferă, relații – Încă multe orgolii inutile și idei de tip vechi nu lasă loc unei mentalități (pro)creative și cooperante între departamentele firmelor, în câteva tipografii. Uneori se creează chiar o atmosferă apăsătoare și stresantă, fapt ce conduce la un randament scăzut și la lipsa de motivație a personalului angajat. Se știe bine că acolo unde nu se lucrează cu voie bună, în normalitate măcar, oamenii buni se gândesc să plece. Majoritatea tipografiilor sunt conduse de manageri născuți în ani ’50-’70 și din păcate asta se observă în multe din cazuri, atunci când ne referim la gestionarea emoțiilor și bunelor relații în firmă. Ca meseriași și ca oameni 99% din ei sunt buni, harnici, dar asta nu întotdeauna este suficient. Pentru prosperitate și dezvoltare trebuiesc create poduri de legătură între oameni prin flexibilitate și bunăvoință.

PR – Brand – Imagine – Unele firme din industrie au schimbat multe aspecte in aceasta privință în ultimii ani. Bravo lor! Îi felicit. Însă lipsa unui brand și mesaj clar care să definească compania și serviciile acesteia este încă des întâlnită la multe tipografii. Unele tipografii nu au siteuri actualizate de prin anii 2003. Multe nu au blog, pagină de social media sau dacă au, acestea sunt deseori lăsate de izbeliște, neactualizate de ani de zile. Știu că nu este ușor pentru mulți această tranziție, dar ce se întâmplă acum în online, este un tren obligatoriu de prins. Unele edituri care au și tipografie s-au plâns că internetul le-a tras în jos sau falimentat luându-le lucrările de bază. Alte edituri însă, au făcut în ultimii 10 ani averi mari din cărți și alte tipărituri datorită…internetului.

Dacă un pahar este jumătate gol sau este jumătate plin, depinde doar de modul în care noi îl privim, nu depinde de pahar.

Spun deseori că sunt multe încă de schimbat, deoarece este evident că se poate mai mult. Există potențial. Și vă spun că acum este momentul.

Dar am fost încântat că am văzut și multe schimbări pozitive vizitând firmele din industria poligrafică și chiar merită să fac un top 10. Voi scrie în viitor mai mult despre partea asta pozitivă și despre lucrurile bune.

Văzând schimbările în bine, am avut un sentiment plăcut, dar și confirmarea ideii în care cred, și anume că lideri cu viziune transformă lucrurile în jurul lor sau permit celor de lângă ei să facă asta.

Zicala noastră “Omul sfințește locul” s-a dovedit a fi adevărată și în acest context.

Iată 10 puncte “before and after” care pot fi văzute în tot mai multe tipografii. 

1. Și-au făcut mai multă ordine, renovări și extinderi, în tipografie. (tipografiile din HR si CV au fost mereu curate și totul era pus la punct la ei în companie.)

2. Tipografiile au găsit clienți importanți și în afara orașului lor (Înainte, la tipografiile mici și medii asta era o problemă destul mare. Se vedea o oarecare timiditate, stagnare, blocaj, reticență.)

3. Și-au actualizat siteurile aproximativ 30% din cei vizitați. Antel Print a făcut progrese imense în marketing online și noi i-am ajutat puțin, și îi felicit pentru acest lucru. Merită titlul de Cea mai vizibilă tipografie a anului 2017.

4. Unele tipografii au manager și/sau agent pe vânzări produse tipografice și au fost cel puțin la un curs de vânzări, seminar de dezvoltare personală și a afacerii.

5. S-au adaptat la noile provocări apărute și au demarat noi colaborări și schimb de servicii -mai ales pe finisări- cu alte tipografii chiar concurente. (Înainte era foarte greu să facă asta; tipografii știu de ce.)

6. Au păstrat echilibru în ceea ce privește vârsta angajaților și toată lumea se simte bine acolo. Și angajații și clienții. Dinamica în comunicarea internă și externă s-a păstrat bună sau chiar a crescut.

7. Au aparate de făcut cafea moderne. (În urma cu multi ani, Impress Design Studio era singura firma din Cluj care avea cafea la îndemâna vizitatorilor/clienți. Amabilitatea Mihaelei și cafeaua făceau diferența la Impress pe vremuri. Chiar și în reclamele lor apărea uneori acest fapt. Da, aceste artificii de amabilitate, care par simple și neimportante, pot clădi relații durabile și de calitate. În Customer Service-ul modern se spune că lucrurile/gesturile mici sunt cele care pot da valoare clientului. El simte. El revine. El te recomandă.)

8. Depozitele și halele multor tipografii sunt acum îngrijite, vopsite, curate. Mulți și-au extins spațiu de circulație internă. La unele tipografii era foarte greu înainte să circuli intern. Toate holurile erau pline cu paleți, rebuturi, găleți, cabluri și tot felul de chestii.

9. Personalul este cu o atitudine pozitivă, în unele locuri oamenii chiar par fericiți, își vorbesc de bine colegii, locul de muncă, îi ajută pe alții și nu se simt inconfortabili în relația cu conducerea firmei.

10. Transferul de responsabilități și încredere către angajați a crescut. Și invers. Angajații au mai multă încredere în conducere și acesta e unul din secretele simple ale păstrării personalului de calitate. (Un tipograf bun, dar slab ca manager și lider, a predat conducerea altuia, iar el se ocupă acum strict de partea tehnică. Sunt multe exemple când tatăl a predat fiului sau fiicei, managementul tipografiei, etc.)

10 +. Se scriu tot mai multe proiecte. Tipografiile și ateliere de producție publicitară se dotează cu utilaje și echipamente moderne și pot astfel să își planifice afacerea pe termen lung.

In realitate sunt mai multe decât 10 lucruri bune care se întâmplă. Asta este vestea pe care vroiam să o dau prin acest articol. Eu am scris doar ce am observat asa mai la suprafață. Este clar deci că și în tipografiile din Ardeal lidershipul modern cucerește teritorii noi. 

Când spun asta nu mă refer doar la o mai bună gestionare a firmei.

Este mai mult decât atât și eu pot confirma asta fiind la fața locului in aproape toate orașele. Este vorba despre mentalitate. Despre calitatea oamenilor. Despre perseverență. Despre ignorarea orgoliilor personale în favoarea dezvoltării relațiilor și afacerilor de succes. Despre depășirea cu brio a situațiilor dificile. Despre dezvoltarea personală a managerilor. Despre stări de spirit pozitive. Despre conștientizarea că există mereu soluții.

Și pentru că lidershipul de calitate înseamnă o conducere construită pe relații sănătoase și pe împuternicire, pot spune că tot mai multe lucruri bune vor apărea la orizont în industria poligrafică din Transilvania. Și din România, desigur.

Chiar dacă încă sunt multe lucruri care pun tălpi progresului, este încurajator faptul că mulți oameni de afaceri din tipografii devin tot mai deschiși la – inevitabila – schimbare.

Autor, Vasile Nemeș 

Business Consultant & Leadership Strategist 

Senior Project Manager la www.tipoghid.ro

  • Aveti de spus o frumoasa poveste tipografica?
  • Doriti consultanta pentru dezvoltarea afacerii dvs?
  • Doriti sa va promovati eficient produsele si serviciile poligrafice?

Imi puteți scrie la email: info@tipoghid.ro


Lasa un comentariu

Back to Top